Amikor eljutsz oda, hogy szükséged van egy honlapra, és megbízol egy webdesignert, akkor hasznos, ha te magad is tisztába kerülsz pár dologgal. Egyrészt mert a vállalkozásodról van szó, másrészt mert a weboldal tervezés során a webes is egy sor kérdéssel fog bombázni, mielőtt belekezdtek a munkába. Egy honlap akkor jó, ha nemcsak szép, hanem megszólítja a célközönségedet és az előre kitűzött célokat is eléri.

Csábító, hogy csak az izgi résszel foglalkozz: hogy milyen oldalak, és menő funkciók lesznek rajta, de később a vállalkozásod látja majd kárát a kihagyott tervezésnek. Ha pedig a webes ugorja át a tervezési fázist, és egyből a dizájnnal foglalkozik, akkor szólaljon meg a sziréna a fejedben, hogy nem jó úton haladtok. Ebben a cikkben sorra vesszük, hogy mit is érdemes végiggondolni, mielőtt még nagyon elmerülsz a megjelenés tervezgetésében.

1. Ki a célcsoportod?

Gyakori hiba, amikor valaki nekiáll a honlaptervezésnek, hogy kizárólag a saját szemszögéből nézi a dolgokat. Van ez a termékem, ezek a funkciói, ezt akarom eladni. A legfontosabbat pedig, aki meg fogja venni ezt a terméket, vagyis a vásárlót, kifelejtik a képletből,.

A legelső dolog tehát, amit tudnod kell, hogy ki a terméked vagy szolgáltatásod célcsoportja. (Lehet több célcsoportod is, de az egyszerűség kedvéért most vegyünk csak egyet.) Az, hogy “mindenki”, vagy hogy “nők” egyértelműen nem tekinthető a célcsoportodnak. Egyszerűen nem fogsz tudni mindenkit elérni, így inkább azokra fókuszálj, akiknek tényleg releváns, amit kínálsz és a legnagyobb valószínűséggel akarnak majd fizetni is érte. Ha például bababútort árulsz, akkor teljesen felesleges egyedülálló nőket célozni. Persze mondhatod, hogy “Mi a helyzet, ha a barátnőjének szüksége lesz rá, vagy ajándékba venne neki…”. Nos, nem ez a jellemző, viszont azzal, hogy őket is célzod megosztod a fókuszt és kevesebb erőforrás jut a valódi vásárlóközönségedre.

Szóval képzeld el azokat az embereket, akik örömmel használják a te termékedet, vagy veszik igénybe a szolgáltatásodat. Mi a közös bennük? Hány évesek? Férfiak vagy nők? Mennyit keresnek? Vannak gyerekeik? Mit szeretnek olvasni? Mit csinálnak a szabadidejükben? Nyilván nem minden kérdés releváns minden esetben, ezek csak gondolatindítók, a lista ahhoz idomuljon, amit te kínálsz.

Az ideális ügyfeledről érdemes avatárt vagy más néven buyer personát készítened. Ebben összefoglalod mindazokat az ismertető jegyeket, amik az ideális ügyfeledet jellemzik. A fenti kérdéseken túl olyan fontos pontokat is tartalmaznak, mint hogy milyen frusztrációik és milyen szükségleteik vannak. Ezeknek pedig mind a weboldal készítés során, mind a későbbi marketing folyamatokban nagyon nagy jelentősége lesz.

2. Mi a célod a weboldallal?

Miután már pontosan tudod, hogy kinek készül a weboldal azt is tisztázni kell, hogy mi lesz a célod vele. Az alábbiak például lehetnek célok egy új weboldal esetében:

  • Új látogatókat szerezni, akikből a jövőben ügyfél lehet, illetve a már meglévő ügyfeleket újabb vásárlásra ösztönözni
  • Eladások (sales) támogatása a weboldalallal, információ nyújtás
  • Új munkaerő toborzása
  • Hiteles forrássá válni egy adott területen

A konkurencia weboldalát nem érdemes kiindulópontként használni, vagy onnan inspirálódni, mert más cégeknek más céljaik lehetnek, vagy más a stratégiájuk a cél megvalósítására. Ha pedig ebből indulunk ki, az könnyen vakvágányra vihet.

3. Milyen akciót vársz a látogatóktól?

A weboldal tervezés következő pontja, hogy meghatározd, hogy milyen akciót, cselekvést vársz a látogatóidtól. A vásárlás egy elég nyilvánvaló cél, de ha például nagyobb értékű terméket, vagy szolgáltatást kínálsz, akkor a látogatód az első alkalommal nagy valószínűséggel még nem fog vásárolni, mert nem áll készen rá. Ehhez nagyobb bizalmat kell kiépíteni, és ehhez akár egy funnel vagy értékesítési tölcsér felépítésére is szükség lehet.

Ez nagyon egyszerűen annyit jelent, hogy végigvezeted a látogatódat egy folyamaton, aminek a során a kisebbtől kezdve ideális esteben egyre nagyobb elköteleződéseket tesz feléd. Először például csak elolvas egy blogposztot, aztán feliratkozik a hírleveledre. Majd megvesz tőled egy pár ezer forintos ebookot, később jelentkezik egy workshopodra, végül pedig megkeres, hogy személyesen dolgozzon veled.

Ezeket a lépéseket pedig nagy valószínűség szerint a weboldalon teszi, így erre érdemes már az elején gondolnod. Ez elsőre lehet, hogy kicsit sokkolóan nagy feladatnak tűnhet, de a jó hír, hogy nem kell feltétlen az egészet már az elején felépítened. Sokan kezdik úgy, hogy az elején csak blogolnak, követőbázist építenek, és később nekik értékesítik a szolgáltatásaikat. De ahhoz, hogy tudd merre haladsz, mindenképp jó már az elején végiggondolni ezeket. Hiszen ahogy Seneca találóan megfogalmazta: “Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart.”

Ugyanakkor a másik véglet, hogy egy egyszerű és kis értékű termék esetében nem érdemes túlbonyolítani a dolgokat. Telefontokokra például nem érdemes hosszú funnelt építeni, ezeknél gyakoriak az úgynevezett impulse vásárlások, szóval ha a látogatód azonnal beleszeret, akkor hadd vegye meg. 🙂 Itt inkább az újabb vásárlásra ösztönzésen lesz a hangsúly, hiszen mást is vehet még a telefonjához!

4. Milyen csatornákat fogsz használni?

Ez a pont csak részben kapcsolódik a weboldalhoz, de fontos beszélni róla. Érdemes ezeket folyamatában végiggondolni, hogy hogy is vezetjük majd a látogatót onnantól, hogy még nem hallott rólunk, odáig, hogy felveszi velünk a kapcsolatot, vásárol, vagy más módon teszi meg, amit célként tűztünk ki.

Tehát gondold végig, hogy fog az ideális ügyfeled rád találni! Azt ugye már tudod, hogy ki az ideális ügyfeled, így ki tudsz indulni abból, hogy milyen érdeklődési körei vannak, hol tölti az idejét, és hogy tudsz te bekapcsolódni ezekbe. Vedd sorra, hogy milyen csatornákat szeretnél használni, és mi az, amit tényleg érdemes is! Hiszen hiába szeretnél Linkedint használni, ha a célcsoportod az unokájuknak kötő nagymamák. Szóval fontos, hogy csak a releváns csatornákkal foglalkozz!

Ha megvan a lista, akkor pedig (a weboldal szempontjából) már csak az maradt hátra, hogy mérlegeld, a weboldalon szükség lesz-e bármire, ami ezzel a csatornával / csatornákkal kapcsolatos. Hirdetni fogsz és kell majd egy külön landoló oldal? Vagy blog(posztok), amire irányítod majd a social médián felcsigázott érdeklődőket? Email marketinget szeretnél használni? Akkor a weboldalon is meg kell oldani a feliratkoztatást. A lista pedig még hosszan folytatódhatna, de érted a lényeget. 🙂

5. Mit “mondjon” rólad és a vállalkozásodról a weboldal?

Itt végre elértünk már egy kicsit a weboldal tervezés részéhez, mert végre ábrándozhatsz arról, hogy milyen brandet is szeretnél felépíteni, és hogy a honlapod hogyan tudja legjobban tükrözni azt az értéket, amit nyújtani tudsz. A szövegnek itt is nagy szerepe van, de a vizuális megjelenéssel is rengeteg dolgot tudunk üzenni a látogatónak. A vállalkozásod ultramodern, kreatív, extravagáns, vagy visszafogott és megbízhatóságot sugall?

Természetesen itt sem szabad megfeledkezni a célcsoportodról. Ha gyerekjátékokat árulsz, akkor hiába szereted a metál zenét és a fekete színt, valószínűleg nem ez lesz az uralkodó szín és hangulat az oldaladon. 

6. Milyen weboldalak tetszenek?

Ez az egyik legizgalmasabb rész, és ez már tényleg a megjelenésről szól. Hasznos egy kis gyűjtést végezni, hogy milyen weboldalak is tetszenek. Nem szükséges a saját területeden maradni, bátran kalandozz más piacokra is, hiszen ott is rengeteg inspirációt gyűjthetsz. Lehetnek egész weboldalak, vagy képek, színek, hangulatok, amik aztán hasznosak lesznek a tervezés során.

Ha a fentieket mind végiggondolod, akkor biztos, hogy sokkal átgondoltabban indulsz neki a vállakozásnak, és hatékonyabban fogsz tudni a webdesignerrel is együttműködni a weboldal tervezés során. Ha olyan honlapot szeretnél, amit a fentiek alapján átgondoltak, vagyis nem csak szép, de teljesíti a célokat is, akkor keress meg bennünket!

Érdekesnek találtad a cikket? Akkor oszd meg másokkal, akinek hasznos lenne elolvasniuk! 

Köszönöm!

Sharing is caring!