Miben különböznek a SEO fókuszú cikkek a más típusú írott tartalmaktól? Merül fel a kérdés sokakban. Az alapvető különbség a cél, ami miatt íródik a tartalom. Azaz, hogy a cikk a Google keresőben meghatározott (az üzletünk számára fontos) kulcsszavakra jól szerepeljen, így organikus (nem fizetett) forgalmat szerezzünk a weboldalunkra.
Hogy ezt a célt elérjük, néhány dologra oda kell figyelni.
Ugyanakkor attól még, hogy figyelembe vesszük a keresőoptimalizálás szempontjait, továbbra is az olvasónak írjuk a cikket. Ezt mindig tartsuk szem előtt, hiszen a folyamat végén egy leendő vásárlónak, ügyfélnek stb. szeretnénk segíteni, releváns és hasznos információval szolgálni.
Sok akár egymásnak ellentmondó tanács kering az interneten és jónéhány közülük már régen aktualitását vesztette. Ebben a cikkben 4 alapvetően fontos tancsátot szeretnénk megosztani. Ha egy minden részletre kiterjedő leírást szeretnél olvasni klikk ide: SEO szövegírás
Megfelelő kulcsszavak megtalálása
Minden jól megírt SEO fókuszú cikknek az alapja egy tisztességes kulcsszókutatás. Fontos tudni, hogy melyek azok a kifejezések, amelyre a legtöbben keresnek, és ezekre a szavakra mekkora a verseny. Egy példával illusztrálva nézzük meg a weboldal készítés vs. webdesign szavakat. Az alábbi képernyőfotókon látszik, hogy az első kifejezésre havi 7.000-nél is többen keresnek, míg az utóbbi kifejezésre ennek töredéke, egészen pontosan havi 1.000-en.
Amikor kiválasztjuk a témát és a fő kulcsszavunkat, amiről írni fogunk és amire optimalizáljuk a cikkünket, akkor nem csak az egyszavas (head keyword) érdemes gondolkodni, hanem a több szavas (long tail keyword) kifejezésekben is.
Két dolog miatt is:
- Kisebb a verseny egy jobban specifikált kifejezésre
- Jobban ki tudjuk szolgálni az olvasót a tartalommal
Maradva a fenti példánál a
- weboldal készítés alapok
- weboldal készítés tanfolyam
- weboldal készítés sablonok
- weboldal készítés árak
Mindegyik kifejezésre más és más tartalmat kell gyártani és nem fogunk tudni egy cikkel mind a 4 kulcsszóra a Google első találati oldalán szerepelni.
Használjuk megfelelően a kulcsszavakat
Sokan túlkomplikálják, hogy hova és hányszor kell a kulcsszavakat elhelyezni. Egyrészt túlzottan sokszor nem szabad beleírni a cikkbe a kulcsszavakat, mert ezt nem szereti a Google. Ezt úgy hívják szakzsargonban, hogy “keyword stuffing”. A tartalom hossza határozza meg leginkább, hogy hányszor fogalmazzuk bele a kulcsszavunkat, de ez ne legyen több 1-2%-nál. Tehát egy 600 szavas cikk esetében 6-10 alkalomnál nem kell többször.
Másik oldalról tekintve a dolgot, viszont van néhány ökölszabály, amit be kell tartani, hogy hova helyezzük el mindenképp a kulcsszavunkat:
- Cím (lehetőleg az elejére)
- Első bekezdés (lehetőleg az elejére itt is)
- További címsorok (heading 2, H3 stb.)
- Képek fájlneve és alternatív leírása (alt text)
- Utolsó bekezdés
Tartalmi oldalról is gondoljuk át a cikket és arról írjunk a cikkben, amire a kulcsszavunk vonatkozik. Ha specifikus témát dolgozunk fel, akkor ne legyen általános a szöveg. Ha például a homokos talajba való ültetésről írunk, akkor ne általánosságban az ültetésről szóljon a cikk.
Legyen megfelelő hosszúságú a szöveg
Régen a rövidebb 2-300 szavas cikkek is elegendő hosszúságúnak ítélete mindenki beleértve a Google-t is. Ez az elmúlt 4-5 évben eltolódott és a hosszabb szakmai cikkek sokkal jobban szerepelnek a találati listában, melyek legalább 600 szavasak, de akár 1000-1500 szavas cikkekkel is találkozunk.
Fontos, hogy az Gyűrűk Urából ismert “egy gyűrű mind felett” hozzáállás nem igaz a cikkek esetében. Egyetlen tartalommal nem fogunk tudni minden kivánt kifejezésre jól szerepelni. Érdemes egy nagyon hosszú 1500 szavas témát 2, de akár 3 részre bontani.
Példával illusztrálva: legyen a témánk a “sárgabarack”
Itt érdemes írni egy-egy cikket az oldalunk tematikájától függően:
- Sárgabarack befőtt készítés
- Sárgabarack lekvár készítés
- Sárgabarack süti receptek
- Sárgabarack ivólé készítés + receptek
- Stb.
A példából lehet látni, hogy mindezt nem lehetne 1 cikkben megírni. Nem beszélve a többi lehetőségről, mint például a sárgabarack metszése, tárolása, ültetése, permetezése.
Tartalomgyártás, mint projekt
A kész mindig jobb, mint a tökéletes! Ne akarjuk mindenáron 100% tökéletesre elkészíteni a tartalmakat, mert akkor egy soha véget nem érő javítgatás lesz belőle. Ha 70-80%-os állapotban van a cikk, akkor érdemes feltölteni a weboldalunkra. Megnézni, hogy 1-2 hónap alatt milyen eredményt ér el a cikk ebben az állapotban és milyen kifejezésekre kezd el szerepelni a Google találati listában. Ehhez a Google Search Console (GSC) ingyenes alkalmazást érdemes használni.
Majd néhány hónap után tovább lehet finomítani, kiegészíteni a cikket a GSC adatok alapján. Ha látjuk, hogy egy kifejezésre egészen jól szerepel, de nincsen benne a szövegben vagy csak éppen csak említés szintjén, akkor írjunk róla egy egész bekezdést.
Érdemes használni valamilyen projektmenedzsment szoftvert (pl. Asana, Trello), ahol tudjuk követni az egyes tartalmak állapotát és gyűjteni a hozzá szükséges adatokat, delegálni feladatokat. Főleg, ha nem csak egyedül dolgozunk a tartalomgyártás folyamatában.
Mindenképp tekintsük a tartalomgyártásra mint egy nagy projektre és azon belül minden egyes tartalom elkészítése egy mini projektre, annak több lépéses folyamatával.
A cikket Seres Zsigmond Gábor, a Summit Media ügynökség senior SEO szakértője írta.